donderdag, september 19, 2019
How to Work

10 tips voor minder stress op werk

albert_sonneveld

Met plezier naar kantoor, dat willen we allemaal! Maar wist je dat de helft van de Nederlanders zich meerdere keren per week gestrest en daardoor humeurig en depressiever voelt? Stress door een overmatige werkdruk is een heel groot risico voor een burn-out..Een overmatige werkdruk komt veelal door hoge werkdruk, teveel hooi op je vork nemen en/of inefficiënt werken. Of je teveel werkstress hebt kun je goed testen op: CHECK JE WERKSTRESS. Wil jij relaxter zijn er het beste uit je zelf halen? Lees dan de volgende tips

  1. Zeg vaker nee. Je wilt graag je leidinggevende of pleasen door extra werk aan te nemen of er moet op kantoor meer werk gedaan worden door minder mensen. Wanneer je teveel verantwoordelijkheid neemt en je to-do lijst steeds groter wordt kan je je minder goed focussen op je talenten en kwaliteiten. Daarnaast liggen een burn-out en minder plezier in je werk op de loer.
  2. Stel prioriteiten. Sporten, hobby’s en familie zijn belangrijke momenten geven veel ontspanning en verminderen stress. Neem tijd om hier aandacht aan te geven en vergeet niet om je telefoon uit te zetten.
  3. Plan goed. Een goede planning kan voorkomen dat je tijd tekort komt. Maak een verschil tussen wat wilt doen en moet doen en plan genoeg tijd in voor telefoontjes, uitlopende vergaderingen en (mini)pauzes! Houd je planning goed in de dagen en stel hem gedurende dag bij op basis van prioriteit. Een goede richtlijn hiervoor is 80% inplannen. Heb je tijd over? Doe dan de dingen die je wilt doen of ga gewoon een keer op tijd naar huis.
  4. Werk effectief. Zorg dat je niet onnodig tijd verliest. Sommige werkzaamheden doe je meerdere keren per dag, telefoneren, emailen, archiveren.. Als je deze werkzaamheden bundelt hoef je niet meerdere keren per dag je werk te onderbreken en werk je dus veel efficiënter!
  5. Organiseer. Houd alleen niet een goede agenda bij, maar organiseer ook je werkplek en computer goed. Dit geeft je een rustiger gevoel en spaart later ook tijd aan het zoeken naar documenten en papieren.
  6. Begin je dag relaxed. Haasten vanaf het moment dat je opstaat geeft veel stress. Sta eerder op, lees de krant en ontbijt rustig voordat je (op tijd) de deur uit gaat. Dit legt een hele ontspannen basis voor de dag.
  7. Neem voldoende pauze. Pauzes zorgen ervoor dat je even tot rust komt. Stap weg van de computer, maak een praatje met een collega of neem een wandeling in de buitenlucht. Ook kan je ervoor kiezen wat ontspanningsoefeningen te doen, als je maar even niet met werk bezig bent.
  8. Ken jezelf. Weet waar je grenzen liggen en waneer je het beste piekt en kan concentreren. Zorg dat je belangrijke werkzaamheden op deze momenten doet en minder belangrijke op je mindere momenten.
  9. Zoek stilte. In moderne kantoren is vaak veel last van stoorgeluid wat erg stressverhogend kan werken. Zoek een stille plek op of zet je koptelefoon om geen overlast te ondervinden van telefonerende collega’s, printers of muziek. Zet ook je telefoongeluid uit.
  10. Beweeg voldoende. Sport na werktijd of zorg voor minimaal 30 minuten beweging per dag. Heb je even minder energie? Een kwartier buiten wandelen geeft je al een flinke oppepper.

Like this Article? Share it!

About The Author